Hakovan tekst

HAKOVAN TEKST: Istina ima rok trajanja

Ekspresno uklanjanje otkrića novinara novosadskog portala 021, o tome kako je ćerka guvernerke NBS Jorgovanke Tabaković dobila od Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje vozača i automobil za privatne potrebe, novi je dokaz kako ni ugledni mediji više nisu imuni od cenzure i autocenzure

(IZVINJAVAMO SE ČITAOCIMA KOJI NISU MOGLI DA PROČITAJU OVAJ TEKST. OD TRENUTKA KADA JE OBJAVLJEN NASTALI SU TEHNIČKI PROBLEMI KOJI SU OTEŽAVALI KORIŠĆENJE NAŠEG SAJTA. NA KRAJU JE JUTROS (SREDA, 11.12, OKO 9:15), TEKST IZBRISAN HAKERSKIM UPADOM NA SAJT)

Piše: Milica Stojanović

Faksimil Instrukcije o korišćenju službenih vozila direktora RFZO dr Momčila Babića

Faksimil Instrukcije o korišćenju službenih vozila direktora RFZO dr Momčila Babića

Protekcije za ćerku Jorgovanke Tabaković u RFZO

Mileni Tabaković, ćerki guvernerke NBS Jorgovanke Tabaković, novosadska filijala Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje obezbedila je službeni automobil i vozača kako bi dva puta nedeljno išla u Beograd na predavanja.

Odluku o korišćenju službenog vozila potpisao je direktor RFZO Momčilo Babić, a ona se odnosi i na Lidiju Bjelovuk, koja takođe studira u Beogradu. Prema informacijama do kojih je došao Radio 021, njih dve petkom i subotom u Beograd vozi šofer, koji ih čeka dok ne završe s predavanjima, a zatim ih vraća u Novi Sad.

Lidija Bjelovuk se pominje kao jedna od kandidatkinja za novu direktorku novosadske filijale RFZO, dok Tabakovićeva obavlja funkciju pomoćnice direktora.

Nedavno je u Fondu promenjena sistematizacija prema kojoj je za obavljanje tog posla dovoljno dve godine staža, umesto dosadašnjih pet. Milena Tabaković je po zanimanju stomatolog, a u struci je provela svega godinu i po dana.

Odgovor od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje na pitanje zbog čega su ovim dvema zaposlenim obezbeđeni posebni uslovi, nismo uspeli da dobijemo.

(Tekst koji je objavio 021.rs, sa redakcijskim naslovom)

Tekst pod naslovom “Protekcije za ćerku Jorgovanke Tabaković u RFZO”, novinara Miodraga Sovilja, objavljen na sajtu novosadskog radija 021.rs, koji otkriva da je novosadska filijala Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje ustupila službeni auto i vozača za putovanja Milene Tabaković i Lidije Bjelovuk do Beograda na predavanja, juče je posle manje od tri sata bez objašnjenja skinut sa sajta.

Kao materijalni dokaz u prilog ovim navodima, autor teksta je priložio faksimil Instrukcije o korišćenju službenih vozila, upućene direktorima filijale i vršiocu dužnosti direktora Pokrajinskog fonda, koju je potpisao direktor RFZO prof. dr Momčilo Babić (faksimil na slici iznad).

I pored toga što je tekst izazvao veliku pažnju, nestao je i sa portala tabloida Alo, koji ga je preneo. Odmah posle toga, upravo zbog misterioznog uklanjanja, Soviljeva priča je postala hit na društvenim mrežama, a preneta je i na nekoliko drugih portala.

U vreme razvijene prakse da se u medijima objavljuju polu-istine ili  neistine, ovaj poznati novosadski mediji objavio je značajan tekst u kome javnosti otkriva važnu informaciju o zloupotrebi državnih službi za privatne potrebe radnika RFZO, među kojima i ćerke guvernerke NBS i visoke funkcionerke SNS, koja je u međuvremenu zamrzla svoje delovanje u stranci (tekst u integralnoj verziji možete pročitati u boksu desno).

Ali važnost tog otkrića i interesovanje javnosti izgleda nisu bili dovoljan razlog da se tekst duže zadrži na sajtu.

Reagovali su i direktor Fonda Momčilo Babić i guvernerka Jorgovanka Tabaković (videti u bosku ispod). Štaviše, guvernerkina pretnja tužbom svim medijima koji su objavili ovu vest, otkriva dosta o pozadini ovog slučaja.

Nezavisna udruženja novinara Srbije i Vojvodine izdala su zajedničko saopštenje i osudila cenzuru u medijima.

Urednik sajta autonomija.info, Nedim Sejdinović, rekao je za CINS da je od trenutka kada je juče preneo vest sa 021, njegov sajt nekoliko puta obaran, kao i da je u jednom trenutku, kada je sajt proradio, primetio da je sa njega skinuta vest o ćerki guvernerke.

“Nemam dokaza da nam je sajt neko namerno hakovao zbog objavljivanja ove vesti, ali je sve ovo veoma čudno i pitam se da li treba da budem paranoičan”, kaže Sejdinović.

CINS je, takođe, od trenutka kada je na sajtu objavio ovu priču počeo da ima tehničke probleme tokom rada na sajtu, da bi u sredu oko 9:15 hakerskim upadom neko izbrisao tekst sa sajta. Tviterom i Fejsbukom su krenule da se šire prve verzije našeg teksta, koji su čitaoci sami spašavali iz Google keša.

Vest koju je zamalo pojeo mrak

Link koji vodi ka tekstu skinutom sa sajta 021 juče je preplavio Fejsbuk i Tviter, ali oni koji su nekoliko sati kasnije na sajtovima 021 i Alo pokušali da priču pročitaju – nisu uspeli. Posle nestanka teksta sa ovih portala usledio je novi, još masovniji talas reagovanja na društvenim mrežama, koji su širili blogeri i građani ogorčeni cenzurom na ovim medijima.

U potrazi za odgovorom na pitanje šta se dogodilo sa tekstom, CINS je kontaktirao Miodraga Sovilja, člana redakcije 021.rs, koji nam je kratko rekao:

“Ja sam novinar i nisam adresa za komentarisanje uređivačke politike”.

Maltene istovremeno, dan pošto je njegova priča izbačena sa sajta, Sovilj postaje jedan od dobitnika godišnje nagrade Nezavisnog društva novinara Vojvodine povodom međunarodnog Dana ljudskih prava.

Da je u ovom slučaju uređivačka politika bila, u najmanju ruku, neobična, potvrdio nam je i odgovor glavnog i odgovornog urednika 021.rs Slobodana Krajnovića, koji smo dobili posle nekoliko telefonskih poziva, razmenjenih poruka i nekoliko sati odlaganja da odgovori zašto je 021 skinuo sa sajta ovaj tekst.

“Informacije iz teksta koji je bio objavljen su u potpunosti tačne i proverene, takođe i dokumentovane. Tekst je stajao tri sata na sajtu pre nego što je skinut. Žao nam je što je urednički kolegijum odlučio da se tekst u određenom trenutku povuče sa sajta i time uznemiri deo javnosti, ali to je bila naša odluka u tom momentu”, napisao nam je Krajnović u elektronskom pismu CINS-u.

Redakcijske “sive eminencije”

Kako se iz Krajnovićevog odgovora vidi da je vest o protekcijama za ćerku guvernerke Jorgovanke Tabaković bila “tačna, proverena, takođe i dokumentovana”, pre nego što je u redakcije stiglo reagovanje guvernerke Tabakoviće bilo je potpuno nejasno na osnovu čega je doneta odluka da takav tekst bude povučen. U vrema kada je uobičajeno da se najčitaniji tekstovi na portalima ne samo čuvaju, već i posebno ističu zbog interesovanja koje izazivaju i zbog važnosti otrića, ovakav odgovor deluje u najmanju ruku apsurdno.

NUNS i NDNV: Autocenzura je gora od cenzure

Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) veoma su ‘zabrinuti zbog činjenice da je bez ikakvog obrazloženja, skoro istovremeno, sa informativnih portala skinuta vest u kojoj se navodi da je kćerka Jorgovanke Tabaković, guvernerke NBS, koristila službeni automobil u privatne svrhe’.

U zajedničkom saopštenju, NUNS i NDNV smatraju da je u pitanju politički pritisak koji je neprihvatljiv i za svaku osudu, kao što je neprihvatljivo i da mediji pristaju na pritiske i ucene. ‘Ovakav postupak je neprofesionalan i svodi se na autocenzuru koja je je uvek gora od cenzure jer opstaje na strahu novinara i urednika’, kaže se u saopštenju.

U vreme Tvitera, Fejsbuka, blogova, očigledno da ovaj novi oblik cenzure ima kontra-efekat. Vest je na kraju pročitalo mnogo više ljudi nego što bi se to dogodilo da nije bilo ovakve reakcije uredništva.

Najbolji primer za to je nedavno skidanje otvorenog pisma novinara Dušana Mašića novinarki Kurira posle njene serije senzacionalističkih tekstova o sudbini novca koji je uplaćen na račun potom preminule devojčice Tijane Ognjanović, objavljenog u rubrici Moj ugao na sajtu B92.

Glavni i odgovorni urednik informativnih sadržaja B92, Veran Matić, javno se izvinio “zbog nepromišljenog skidanja sa sajta teksta”, ali nije objasnio ko je i zašto skinuo Mašićev tekst.

Za razliku od Mašićevog otvorenog pisma koje je, uz izvinjenje, Matić iznova objavio na sajtu B92, zajedno sa odgovorom novinarke kojoj je upućen, teksta o protekcijama za ćerku Jorgovanke Tabaković ni dan kasnije nema na sajtu 021.rs.

________________________________________________________________________________

Jorgovanka Tabaković:

Tužiću sve medije koji su preneli vest

Direktor RFZO Momčilo Babić izjavio je danas da je 22 ljudi poslao na usavršavanje, uključujući i ćerku Jorgovanke Tabaković i da oni ina imaju pravo na korišćenje službenog vozila ili na prenoćište u Beogradu, prenose RT Vojvodina i Tanjug.

“Fond je odlučio da oni koriste službeno jer je jeftinije. Oni dolaze na stručna usavršavaju, ali istovremeno obavljaju i razne koordinacione poslove, donose dokumentaciju u RFZO. Službenim autom dolaze iz Pirota, Novog Pazara, Kraljeva, zašto ne bi i iz Novog Sada”, naglasio je Babić.

On je kazao da RFZO stalno šalje na usavršavanje svoje zaposlene na master ili doktorske studije iz menadžmenta u zdravstvu i da polovinu školarine plaćaju polaznici, a drugu polovinu RFZO, a da na teret zdravstvenog fonda idu i troškovi puta ili smeštaja u Beogradu.

Direktor RFZO pojašnjava da se nastava održava petkom i subotom na Medicinskom fakultetu i Fakultetu organizacionih nauka i da je uprava RFZO procenila da utrošak benzina službenih vozila predstavlja uštedu u odnosu na eventualno plaćanje smeštaja i hrane.

Kako je naknadno saopšteno iz RFZO, pravo na korišćenje službenog vozila za odlazak na predavanja u Beograd imaju oni čije je mesto stanovanja manje od 200 kilometara, tu spadaju Novi Sad i Požarevac, dok zaposlenima koji dolaze sa udaljenosti veće od 200 km, kao što su Niš ili Novi Pazar plaćaju prenoćište.

“Milena Tabaković iz Novog sada jedna je od 22 zaposlenih koji su upueni od strane RFZO na stručno usavršavanje i ima jednaka prava kao i svi ostali polaznici. Ona na predavanja putuje sa još jedom koleginicom iz Novog Sada”, navodi se u saopštenju.

Otvorenim pismom svim medijima danas se obratila i Jorgovanka Tabaković, koja kaže da njenu ćerku napadaju kao ćerku guvernera, ali da je ona brani kao majka. Ona kaže da samo traži da njena deca imaju jednaku šansu kao i sva druga.

Ona je zatražila da RFZO medijima dostavi sve podatke o stručnom usavršavanju zaposlenih, a od medija koji su preneli neistine da vest hitno povuku, jer ne želi da, kako kaže, njena deca crvene zbog laži kojima se udara na nju. Guvernrka je naglasila da će protiv medija koji su preneli ovu vest podneti tužbu i zamilila Savet za medije da reaguje, prenosi Radio televizija Vojvodine.

Advertisements
This entry was posted in demokratija and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s